ANGST

In de reguliere psychologie wordt er onderscheid gemaakt tussen vele soorten angsten, terwijl er maar een emotie angst is. De emotie die voor iedereen hetzelfde voelt. De angst wordt gekoppeld aan allerlei gedachten waarvoor je bang bent, terwijl er maar een enkele gedachte is, die de emotie angst veroorzaakt. Dit zal ik verderop toelichten. Ieder angstbeeld en ieder gedragsaspect krijgt een eigen label. Sociale angst, faalangst, vliegangst, etc., inclusief de Latijnse benamingen om het wetenschappelijke te benadrukken. Ik noem het altijd een diagnosecircus van de professionals. In mijn optiek een zinloze onderverdeling, die angst onnodig complex maakt en die niets zegt over de oorzaak.

Als je last hebt van overmatige angsten pieker je je suf. Op zoek naar die ene ultieme oplossing, die je in een keer verlost van al die pijnlijke angsten. Aandacht en erkenning helpen, maar dat is niet voldoende. Je blijft zitten met een onbevredigend gevoel.

Er zijn vele theorieën en therapieën om overmatige angsten aan te pakken. Enkele voorbeelden zijn de cognitieve gedragstherapie, mindfulness, exposure en neuro linguïstisch programmeren, maar er zijn er nog veel meer. Ook religieuze en spirituele regels schrijven voor hoe jij je dient te gedragen als je gelukkig wilt worden. Een duidelijke oorzaak van overmatige angst wordt echter nooit gegeven. Dan zijn er nog de hersenonderzoeken. Op zoek naar afwijkende genen of bijzondere stofjes. Men kan alleen niet onderzoeken of deze stofjes een oorzaak of een gevolg van angsten zijn, dus wat is de waarde daarvan. Deskundigen noemen angstproblemen bij voorkeur een ziekte of een stoornis. Dat komt goed uit, want een ziekte niet kunnen oplossen, is immers geen schande voor een professional en het is een mooi excuus om verantwoord medicijnen toe te dienen. Professionals houden het graag ingewikkeld en daarmee is de afhankelijkheid van hen gegarandeerd. Er wordt beweerd dat angst erfelijk zou zijn, maar is het niet een erfenis van onvermogen van je ouders. Je ouders die gewoon te weinig verstand van gevoelens hadden, toen jij daar behoefte aan had. Ze deden hun best, maar ze wisten gewoon niet beter. Mijn theorie richt zich op de emotie. Ik maak ook geen onderscheid tussen angsten. Alle angsten voelen hetzelfde, alleen de sterkte verschilt. Mijn theorie heb ik beschreven in een gratis e-boek (zie downloadpagina) met inmiddels meer dan 34.000 lezers. Hier geef ik een korte samenvatting.

In mijn boek leg ik uit dat elk probleem te herleiden is naar angst. Een probleem dat je niet kunt oplossen veroorzaakt stress. Niet erg gezond. Op mijn website beschrijf ik stress, maar ook depressie, burn-out, verslaving, pesten, boosheid en dwang.

Men zegt, angst is een slechte raadgever. Mijn stelling is, angst is altijd een goede raadgever, ook al heb je last van overmatige angsten. Als je angst begrijpt zul je zien dat je terecht gewaarschuwd wordt. Je doet oook iets niet goed. De angst ga je koesteren. Het is jouw angst en daar kun je echt op vertrouwen. Jouw angst maakt geen fouten.

Angst, de theorie

De theorie is abstract en misschien niet meteen te begrijpen. Wellicht heb je hulp nodig. Als het je eenmaal duidelijk is, blijkt de oplossing een hele simpele gedachte. Als je 100% overtuigd bent, laat die ene gedachte je nooit meer los. Mijn doel is jou te overtuigen.

Het gaat om de theorie van gevaar en risico en juist het verschil hiertussen. Dit verschil is essentieel, omdat bij gevaar de emotie angst hoort en bij risico de emotie verdriet. Nooit en te nimmer andersom. Een tweede verschil is, dat gevaar in het heden is en het risico in de toekomst.

Mijn definitie van gevaar en risico is als volgt. Gevaar is de mogelijke oorzaak van een mogelijke pijn. De pijn is het risico, het mogelijke gevolg. Er zijn twee zaken die het zo moeilijk maken om die begrippen te onderscheiden. Begrippen die ook nog eens onafscheidelijk van elkaar zijn. Als je het onderscheid begrijpt, gaat er een wereld voor je open. Aan beide begrippen zit het woordje kans verbonden. Er is een kans op gevaar en er is een kans op verdriet. Dat maakt het wat zweverig. Een tweede probleem is, dat gevaar in een andere situatie een risico is, omdat er sprake is van een neerwaartse spiraal. Ook is het verwarrend dat in de volksmond beide begrippen door elkaar worden gebruikt. Hoog tijd voor een voorbeeld.

Je gaat solliciteren. Er is een kans dat jij niet goed genoeg wordt bevonden (gevaar), er is een kans dat je wordt afgewezen (risico). Als je de spiraal verder doortrekt kun je stellen dat de afwijzing nu het gevaar is, omdat je te weinig geld hebt om gelukkig te leven (risico).

Er is pas gevaar als je het gevoel hebt dat je er niets tegen kunt doen. Enkele voorbeelden.

Er is een gevaar als jij de weg oversteekt. Je kunt gewond raken of erger. Als jij zo sterk bent dat je alle wagens tegen kunt houden is er geen gevaar meer.

Er is een gevaar dat je van een berghelling valt. Je kunt dood vallen. Er is geen gevaar meer als jij de super bergbeklimmer bent.

Er is een gevaar dat jij je angsten blootgeeft. Mensen kunnen je pesten of misbruiken. Je voelt je nog minderwaardiger. Als jij de persoon bent met het allerbeste zelfvertrouwen, is er geen gevaar meer.

Je moet een presentatie verzorgen. Gevaarlijk, want je kunt mislukken en dat is pijnlijk. Wat zullen de mensen wel niet van je denken. Als jij weet, dat jij hier geen enkel probleem mee hebt, is er geen gevaar.

Meer voorbeelden staan in mijn boek. Voorbeelden van gevaren en risico’s.

Begrijp uit de voorbeelden, dat het angstgevoel, DE EMOTIE, alleen optreedt in geval van gevaar. Leer, dat er alleen gevaar is als jij niet goed genoeg bent of je niet goed genoeg voelt om je te weren tegen dat gevaar. SLECHTS EEN ENKELE GEDACHTE, ook al zijn er legio gevaren en risico’s.

De een is bang om te vliegen, de ander voor spinnen, of voor een hartaanval of om hun emoties blootgeven. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De situaties zijn verschillend, maar de emotie angst voelt voor alle personen gelijk. De emotie ontstaat alleen omdat jij werkelijk niet goed genoeg bent of het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent.

Niet goed genoeg qua gezondheid, lijf, uiterlijk, brein, karakter, kennis, etc.

Een laag zelfbeeld maakt van jou een angstig persoon. In mijn boek en op de pagina depressie beschrijf ik de invloed van teleurstellingen op je gevoelens en je gedachten.

Oefen deze theorie in jouw angstsituaties. Ontdek, dat jij je overmatige angsten jezelf aandoet met die ene gedachte.

Ga de situaties waar je bang voor bent niet uit de weg. Dat, en de 100% overtuiging van mijn theorie, is de enige en juiste weg om te leren jezelf goed genoeg te vinden. Heel diep van binnen weet je dat je iets niet goed doet, iets waarvoor je je schaamt. De schaamte die maakt dat je geen hulp durft te zoeken. Overwin de schaamte voor jezelf. Zolang je de angstsituaties vermijdt accepteer je jezelf niet. Je blijft bang voor jezelf, omdat je weigert jezelf goed genoeg te vinden.

Een vraag die opkomt is, waarom de ene harder zijn best doet om zijn angsten te overwinnen dan een andere. Het antwoord is kansen zien. Er moet een reden zijn om te werken aan je angsten en dat is een kans zien om nog meer van het leven te maken. Als je tevreden bent met je situatie, je voelt je redelijk veilig, waarom zou je dan al je energie steken in het overwinnen van je angsten. Je hebt immers ook geen garantie op succes. Jij was toch niet goed genoeg. Je zult wel falen. Nu ben je veilig, omdat de maatschappij voor je zorgt en als je probleem is opgelost moet je voor jezelf zorgen. Zeer beangstigend voor iemand die zich niet goed genoeg voelt. Jammer dat je zo veel moet missen. Het leven is zo kort en je kunt het niet meer over doen.

Verdoe geen tijd, ga gelukkig worden. SUCCES!

Jan Strik

Als mijn theorie je aanspreekt, stel ik het delen zeer op prijs en geef ik toestemming hiervoor. Mijn theorie is auteursrechtelijk beschermd.

“DE MOOISTE WOORDEN ZIJN DE ANTWOORDEN”.

 

Angst