STRESS

De essentie van stress: Het gevoel dat je iets moet doen, want als je niets doet dreigt er gevaar. Kortom je hebt een probleem dat je moet oplossen, voordat het escaleert. Als je emoties sterker worden, bijvoorbeeld na aanleiding van teleurstellingen, steekt stress de kop op. Er is een onbalans in emoties die gecorrigeerd moet worden. Afhankelijk van de sterkte van de emoties voel je onrust tot hevige spanningen. Zolang de balans niet is gevonden blijft de spanning en dat kan wel jaren duren. Als pijn een overmatige prikkel is op een of meerdere zintuigen dan  kun je stress ook zien als een reactie op pijn.

Het is niet alleen een gevoel van moeten doen in plaats van willen, ook dient de oplossing snel en zeer goed te zijn. Je zet jezelf continu onder druk, want je moet een prestatie leveren. Je wilt je teleurstellingen compenseren met successen en je wilt voorkomen dat je je zwakke punten blootgeeft.

Aanhoudende stress beïnvloedt je stemming negatief, je gevoel van geluk.

Je grootste probleem zijn je onbegrepen en verwarde gevoelens. Ze laten je continu twijfelen aan jezelf. Heb je wel de juiste keuzes gemaakt. Vooral de gevoelens van angst en boosheid die ik heb beschreven op deze site. Hoe sterker deze gevoelens des te groter het probleem. Dat probleem moet je oplossen anders verlies je controle en dreigt er gevaar. Je zet jezelf onder druk. Als antwoorden uitblijven ben je zwaar teleurgesteld in jezelf. In het ergste geval wordt je stapelgek van de stress en drijft het je tot wanhoop. Je twijfelt aan jezelf en je weet niet wat te doen. Je schaamt je voor je gevoelens. Uit veiligheid leg je de lat hoog. Niemand zal merken dat je een probleem hebt, niemand zal kritiek op je hebben. Jij hebt geen last van stress. Je bent een succes en waardevol ook al zie je jezelf anders. Om kritiek te voorkomen lever je de beste prestaties en zet daarmee jezelf nog meer onder druk. Een burnout ligt op de loer.

Je kunt jezelf ook bewust onder druk zetten, omdat je juist een goede prestatie wil neerzetten. Een prestatie voor jezelf. Je zou kunnen spreken van een gecontroleerde druk, positieve stress, waarvoor je bewust hebt gekozen. Men noemt het een ‘gezonde’ spanning.

Stress uit zich in allerlei klachten, afhankelijk van de sterkte en de duur. Het is al bekend dat stress zeer ongezond is. Het kan leiden, zo lees ik in de literatuur, tot allerlei lichamelijke klachten zoals hoge bloeddruk, huiduitslag, oorsuizen en erger. Ik zal je de voorbeelden besparen. De gevoelens, die je niet wilt blootgeven, gaan pijn doen. Ze willen zich hoe dan ook laten gelden.

Overmatige stress is een rot gevoel. Een gevoel waarvan je verlost wilt worden. Als je hier niet in slaagt ga je over tot ongezond gedrag. Je zoekt afleiding of verdoving. Alcoholgebruik, gokken, drugs, overmatig bewegen, eten, etc., etc. Helaas van korte duur. Helemaal niet meer eten om verlost te worden van gevoelens. Nog erger is jezelf pijn doen, jezelf straffen totdat je niets meer voelt. Je bent je er niet bewust van. Je hebt van jezelf een slachtoffer gemaakt die alle aandacht verdient.

Leer je gevoelens begrijpen. Gelukkig zijn in een gezond lijf.